2011-06-06

Kabuse sencha från Obubu.

jag lyssnar på...Epitaph från SHIKI Mini OST 'Noir'

Jag minns inte hur jag hittade Obubutea egentligen, men jag tror att det var via Twitter(ibland rekommenderar de vettiga saker att följa-ibland inte) och för ett tag sedan-en månad kanske-så lottades min mailadress ut att få ett teprov vilket jag glatt accepterade!






5 g, lagom för en bryggning.

Det följde instruktioner med men jag kände att jag backade lite inför att hälla 100°C vatten över te som kostar över tvåtusen kronor kilot utan att veta vad jag höll på med, så till den första omgången testade jag deras varmvattenbryggning, halva vattenmängden i 1 1/2-2 min vid 70 grader.




Det blev en kopp vars doft fyllde hela köket, fruktig på ett obestämbart vis, jag kunde inte hur jag än försökte placera den, samtidigt som det gröna och en liten aning fiskdoft också fanns där. Det luktade verkligen galet mycket!
Drycken var tjock, viskös och grumlig eller snarare kanske mjölkig när jag tänker efter. Smaken fullständigt utan beska och bitterhet, dock ej direkt söt men med total sparrisöverdos!
Jag gillar dock sparris, köper massor av den gröna så här års så det var helt okej.
Även något litet av brysselkål?

Det söta infinner sig om man letar, längst in, som en eftersmak. Väldigt intressant! I synnerhet som doften hintar åt lite andra smaker.
Matcha är väl kanske det närmaste, eller skockor... *yr*





Bryggning #2 gjordes dock med hett vatten, ca 2 dl som snabbt, snabbt hälldes i och ur och liknade den första men var av förklarliga skäl tunnare. Det vassa höll sig borta även nu. Bryggning 3 samma temp, 1 dl ca 10s. Man kan ju lika gärna testa hej vilt och se vad som sker. :)





Nu blev det dock rätt blaskigt så jag följde butikens tips och åt tebladen som sallad tillsammans med min lunch, med bara lite soja på. Oishii!

Så då återstår bara att lista ut vad jag ska välja om jag gör en riktig beställning från Obubu. Som tur var har de inte ett ångestframkallande stort utbud då det faktiskt är en enskild tefarm och inte en tebutik som köper in från en massa olika ställen.

Deras site finner du här.

No comments: